tisdag 18 november 2014

Koftan i mina tankar

Kul att vara igång med koftan, om så bara i tanken än så länge. Att planera och tänka ut hur jag vill att koftan ska bli, det är nog så viktigt inser jag nu.

Jag vill ha en baskofta, och viktigast av allt, den ska sitta bra! Jag är bred över axlarna och bred runt ryggen och har därför alltid trott att jag ska ha stora och bylsiga koftor. Tills jag gjorde Surry Hill av Maria Magnusson och fick en tajt, figurnära tröja som jag älskar att bära.

Så V-ringad vill jag ha den. Figurnära som sagt. Raglanärm. Slätstickad. Vriden resår i muddarna, eller kanske ett litet flätmönster. Hur lång själva koftan blir och hur långa ärmar, ja det får garnet bestämma eftersom det fanns ett begränsat antal nystan när jag handlade. Visar det sig att koftan blir alldeles på tok för kort tänker jag avsluta både ärmar och liv med smala ränder av ytterligare en eller kanske två färger. Men det får bli ett senare beslut. Smart det där med uppifrån och ner.

Känner att jag vill greppa stickorna NU.

Känner också att det är rätt kul att kolla vad alla andra tänker och planerar, rätt som det är hittar jag kanske ett tips eller en detalj som tilltalar mig och då stjäl jag det ogenerat...


6 kommentarer:

  1. Vad kul att se din skiss, ska bli så kul att se alla olika koftor sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska bli så roligt att se vad och hur alla gör sedan. Det här är (ännu) ett mycket bra initiativ av dig.

      Radera
  2. Javisst vill man greppa stickorna nu! Tur att det många lediga dagar kring jul och nyår ;-)

    http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i år har julen verkligen prickat rätt. Mycket sticktid bör det kunna bli.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Lycka till med att få din perfekta kofta! Jag är också sugen på att börja men har många projekt igång samtidigt...

    SvaraRadera