torsdag 4 december 2014

Nu är jag på gång

Att försöka tänka, räkna och lyssna på politikerna på tv blev lite för mycket för mitt huvud igår kväll när jag nu äntligen fick tid över att börja sticka på min uppifrånochner. Men jag tror, med betoning på tror, att jag kan vara på G med min kofta nu.

Jag vill plocka upp för halslinning och knäppkanter efteråt. Alltså måste jag då först tänka ut var på kroppen koftan hamnar utan sin linning och hur många centrimetrar jag är där. Och så vill jag ha koftan V-ringad. Hur många varv behöver jag för att komma ner i botten på detta V, dvs när blir framstyckena lika breda som bakstycket?

Allt det här vet jag att jag borde kunna få ut med hjälp av papper och penna och den formel som bästa Dödergök gett oss. Men för att inte tröttna helt och ge upp så bestämmer jag mig för att börja med det jag tror är rätt. För än så länge är det kul. Jättekul. Och tänk om det blir bra. På första försöket. Hehe.

Det är många saker att friska upp eller lära sig på nytt. Hur man ökar en maska på osynligast sätt. Hur man gör förkortade varv på bästa sätt. Ja, mycket film på Youtube blir det.

Några varv är gjorda och fler ska det bli ikväll. Är så sugen på att få börja prova.

Bäst att föra in mina anteckningar här så allt finns på ett ställe. Det var ju så jag tänkte när jag startade upp bloggen. Lösa lappar och baksidor av kuvert har ju en tendens att inte alls ligga kvar där man tror man lagt dom...








3 kommentarer:

  1. Kul att va igång:) vilken härlig färg du valt till Din kofta..

    SvaraRadera
  2. Visst är det en fin färg och underbart garn att sticka med! Jag skall be till någon StickGud som kan hjälpa mej med de där rullkanterna. Är inte helt säker på att den I-cord kanten som jag hade tänkt mej, eller nån annan kant, kan hjälpa upp det hela...
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Underbar färg. Jag stickar också i Lima. Ska bli spännande att se dina hålvarv växa fram. Jag valde stända raglanökningar den här gången, men är nyfiken på hålvarv i det här garnet eftersom jag ser framtida projekt framför mig. :)

    SvaraRadera